Kom verder. Nefit Bosch op VSK 2022

• informatie

• persberichten

• Kom verder. Nefit Bosch op VSK 2022

Nefit Bosch op VSK 2022. Kom verder.

Nieuwe warmtepomplijn, nieuwe grootvermogen HR-toestellen, innovatieve dakwarmtepomp en prefab.

Deventer – Tijdens de vakbeurs VSK van 17 tot en met 20 mei 2022 waren op de stand van Nefit Bosch veel noviteiten te zien. Bosch investeert 300 miljoen extra in nieuwe warmtepomptechnologie: op de beurs introduceerde Nefit Bosch de eerste modellen van een compleet nieuwe lijn luchtwarmtepompen. Verder presenteerde het bedrijf onder andere een nieuwe serie HR-toestellen en cascadesystemen in het grote vermogensbereik. Andere blikvangers op de VSK waren een speciaal voor schuine daken ontwikkelde monoblock luchtwarmtepomp en oplossingen voor prefab. Daarnaast maakt de Bosch bekend 1 miljard te investeren in waterstof en brandstofcellen. De H2 Ready waterstofketel van Nefit Bosch komt in 2025 op de markt.

Split luchtwarmtepompen: Compress 3400i AWS - met A+++-label

De nieuwe Bosch Compress 3400i AWS vervangt de in 2013 geïntroduceerde Nefit EnviLine Split luchtwarmtepompen van 4 tot 14 kW. De nieuwe warmtepompen bieden onder meer een hogere aanvoertemperatuur, een hogere COP en een energielabel tot A+++. Een buffervat is in de meeste opstellingen niet meer nodig en dankzij het R32 koudemiddel is het GWP lager. Zowel de nieuwe binnen-, als de compacte nieuwe buitenunits zijn van hoogwaardig eigen fabricaat en komen in de tweede helft van 2022 op de markt.

Grootvermogen HR-ketels: Condens 7000 WP - meest compacte cascade

De nieuwe Bosch Condens 7000WP HR-ketels, met vermogens van 50 tot 150 kW, volgen de bekende Nefit TopLine grootvermogen toestellen op. In combinatie met een innovatief nieuw cascadesysteem kan de installatietijd met 2/3 worden verkort. Het vermogensbereik van de nieuwe cascadesystemen gaat tot 900 kW. Bovendien zijn deze cascades de meest compacte op de markt en hebben de toestellen een hoger rendement dan vergelijkbare toestellen. De nieuwe Condens 7000 WP leverbaar in mei 2022.

Warmtepompinnovatie: monoblock luchtwarmtepomp voor schuine daken

De innovatie van Nefit Bosch die voor het eerst zal worden getoond op de VSK rekent af met veelvoorkomende uitdagingen bij het toepassen van lucht-waterwarmtepompen in de bestaande bouw. Waar de meeste bestaande oplossingen bestaan uit een frame met omkasting voor een split warmtepomp, komt Nefit Bosch met een compleet geïntegreerd en specifiek voor schuine daken ontwikkeld monoblock systeem. Dankzij de innovatieve constructie is de buitenunit relatief snel te installeren. Bovendien blijft de thermische schil van de woning intact. De gepatenteerde constructie rekent af met geluid en trillingen. Dankzij de hoge aanvoertemperatuur is deze oplossing ook geschikt voor bestaande afgiftesystemen. Een klimaatvriendelijk koudemiddel (propaan R290) en een esthetisch verantwoord, onderhoudsarm ontwerp met een slim serviceconcept maken het plaatje compleet. De marktintroductie wordt medio 2023 verwacht.

Grootvermogen luchtwarmtepomp: Compress 5000 AW - tot 150 kW

Met de nieuwe Compress 5000 AW luchtwarmtepomp heeft Nefit Bosch een grootvermogen oplossing aan zijn portfolio toegevoegd. Dankzij de hoge aanvoertemperatuur is de Compress 5000 AW ook geschikt voor verduurzaming van bijvoorbeeld gestapelde bouw of utiliteitsgebouwen. De 38 kW-variant is leverbaar met koelfunctie. Bovendien is dit een van de krachtigste warmtepompen die momenteel op de markt zijn. Tot vier units kunnen worden aangesloten in cascade-opstelling waardoor ruim 150 kW aan verwarmingsvermogen wordt gerealiseerd. Een extra binnenunit is niet nodig voor deze monoblock warmtepomp.

Prefab Solutions: Fit to Fit – van eenvoudig tot complex

Prefabricage is dé oplossing om in hoog tempo nieuwe woningen te bouwen en bestaande woningen te renoveren en te verduurzamen. Onder de noemer ‘Fit to Fit’ ontwikkelt en realiseert Nefit Bosch, samen met ketenpartners, innovatieve oplossingen om ook op installatiegebied de nodige snelheid en efficiëntie te realiseren. De oplossingen worden specifiek voor een project ontworpen en compleet voorgemonteerd en ingeregeld in het configuratiecentrum van Nefit Bosch in Deventer. Van eenvoudige montageframes tot complete duurzame all-in-one units waarin alle installatiecomponenten, ook die van eventuele andere producenten, zijn voorgemonteerd voor plug & play-aansluiting op de bouwlocatie.

Airconditoners: Climate serie breed verkrijgbaar

Ruim zeven jaar geleden kwam Nefit Bosch als eerste cv-ketelproducent met elektrische warmtepompen. In de afgelopen jaren gevolgd door een elektrische cv-ketel en elektrische warmwatertoestellen. Sinds vorig jaar speelt Nefit Bosch in op een sterk toenemende vraag en biedt airconditioning als een logische volgende stap in de elektrificering van het portfolio. Het Climate programma omvat single- en multi-split airco’s, waarmee niet alleen kan worden gekoeld, maar ook verwarmd. De airco’s zijn zeer efficiënt, met A++ / A+++-label, en kunnen desgewenst via de smartphone op afstand worden bediend. De Climate airconditioners van Nefit Bosch zijn nu ook in Nederland breed verkrijgbaar.

Nefit Bosch

Auteur / schrijver bij Nefit Bosch