Bosch prominente rol in waterstofeconomie

Decorative brandbar
Bosch fuell cell production img h900

Bosch wil prominente rol in waterstofeconomie

Start productie brandstofcel

17-07-2023

Bosch wil prominente rol in ontwikkeling waterstofeconomie

Investering van 2,5 miljard euro

Bosch is er vast van overtuigd dat een klimaatneutrale wereld alleen met waterstof kan worden bereikt. Daarom zet het bedrijf sterk in op de ontwikkeling van een waterstofeconomie en breidt zijn investeringen in waterstof opnieuw uit. Op de Bosch Tech Day 2023 op 13 juli in Stuttgart maakte Bosch bekend dat het de komende drie jaar 2,5 miljard euro investeert in deze energiedrager. De aankondiging komt op het moment dat de Duitse regering de laatste hand legt aan het aanscherpen van de waterstofstrategie. De bondsregering beoogt een belangrijke rol voor waterstof in de transport, verwarming van huizen en gebouwen en de industrie.


Groene waterstof
Bosch wil een prominente rol opeisen bij de totstandkoming van de ‘waterstofeconomie’ waaraan Berlijn werkt. Het grootste private bedrijf van Duitsland, met wereldwijd bijna een half miljoen werknemers, wil een rol spelen in de hele keten. Bosch ziet in zogeheten brandstofcelsystemen een essentiële bouwsteen voor een duurzame energievoorziening.

Dit apparaat, dat zowel stationair als mobiel inzetbaar is, kan volgens Bosch een aanzienlijke hoeveelheid CO₂-uitstoot besparen, omdat het schone elektriciteit genereert uit waterstof, mits er gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare energie. Een stationaire brandstofcel kan een rol spelen als kleine decentrale energiecentrale voor steden en bedrijven.

Serieproductie van brandstofcellen
Bosch wil een rol bij de productie van waterstof, maar ook bij de ontwikkeling van de technologie en componenten voor de benodigde systemen en infrastructuur. Een grote stap is de start van de serieproductie van brandstofcelsystemen op de locatie Stuttgart-Feuerbach.

Met de mobiele brandstofcel wil het Duitse bedrijf klimaatneutraal transport mogelijk maken, in eerste instantie voor vrachtwagens. Maar auto's, bussen en schepen behoren ook tot de mogelijkheden. Voertuigen die rijden op stroom opgewekt uit waterstof hoeven de zware autobatterij niet mee te zeulen. Uit de uitlaat van deze elektrische voertuigen komt schone waterdamp. Waterstof tanken gaat sneller dan laden, maar het is vooralsnog erg duur. Voor Nikola, de Amerikaanse bouwer van elektrische vrachtwagens, is in Stuttgart de mobiele brandstofcel in productie genomen, zo werd bekend. Ook start Bosch de productie van mobiele brandstofcellen in China.

Dit is van Bosch niet de eerste stap in de mobiliteitssector. Sinds 2021 werkt het in China samen met Qingling Motors voor de productie van waterstof brandstofcellen voor de Chinese markt. Op de Europese markt is er een pilotproject met een waterstof aangedreven trekker.

Bosch hoopt als grootste toeleverancier voor de auto-industrie in de wereld nieuwe markten aan te boren, nu de productie van auto’s op benzine en diesel wordt uitgefaseerd.

Productie en R&D in Nederland
De verhoogde investeringen in waterstof van Bosch zullen ook in Nederland te merken zijn. De Bosch-fabriek in Tilburg moet een belangrijke rol gaan spelen bij de ontwikkeling en massaproductie van dunne metalen componenten voor elektromotoren, waterstof- en brandstofceltechnologieën. De huidige fabricage van duwbanden verplaatst Bosch naar de zusterfabriek in Ho Chi Minhstad in Vietnam.

Naast brandstofcellen kijkt Bosch ook nadrukkelijk naar waterstof als emissieloos alternatief voor aardgas voor het verwarmen van gebouwen. Voor het testen van waterstoftoepassingen wordt in 2023 - 2024 bij Nefit Bosch in Deventer een nieuw internationaal R&D-centrum gerealiseerd,

Bosch is al vijf jaar bezig met het verder ontwikkelen van waterstof. Maar het gaat het bedrijf niet snel genoeg. Topman Stefan Hartung riep de politiek donderdag op om het tempo van de waterstofproductie in Europa op te voeren en de wereldwijde toeleveringsketens en infrastructuur voor de distributie van waterstof in Europa uit te bouwen.

Technologieën leveren in de hele waterstofwaardeketen

Volgens Bosch is groene waterstof onmisbaar voor een klimaatneutrale wereld. Of het nu gaat om transport, gebouwen of industriesectoren. Bosch is al in een vroeg stadium ingestapt op de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. In Stuttgard gaf het bedrijf inzicht in zijn indrukwekkende product- en oplossingenportfolio in de waterstofeconomie. Hieronder een kleine greep uit het portfolio.
  • Levensduur van PEM-brandstofcellen vergroten
    Brandstofcellen zijn ook onderhevig aan een verouderingsproces tijdens gebruik: platinadeeltjes en koolstofdragers oxideren en lossen op. Platinadeeltjes groeien en katalysatorlagen worden dunner. Bosch Research heeft daarom oplossingen ontwikkeld met een speciale coating die deze processen kan minimaliseren.
  • Innovatieve ruimtebesparende waterstoftankoplossing voor personenauto’s
    Bosch Research heeft een tank ontwikkeld die enerzijds bestaat uit cilindrische stalen containers en anderzijds onder de vloer in het voertuig past, waar de accu’s anders zouden worden ondergebracht. Uiterlijk lijkt het systeem op conventionele stalen containers.
  • Voortstuwingsoplossingen voor de compressie van waterstof bij tankstations
    Bosch Rexroth en Maximator Hydrogen hebben een oplossing ontwikkeld voor de efficiënte compressie van waterstof voor tankstations, opslagfaciliteiten en pijpleidingen. Schaalbare aandrijfeenheden van momenteel tot 250 kilowatt stellen tankstationexploitanten in staat om tegen lage kosten waterstoftechnologie in te voeren.
  • Recycling van platina uit brandstofcelstacks
    De productie van PEM-brandstofcelstacks kan veel duurzamer en zuiniger worden gemaakt door platina terug te winnen uit end-of-life stacks. Hiertoe heeft Bosch innovatieve contractmodellen ontwikkeld die het bedrijf een eerste terugkoopoptie geven voor de stacks voor mobiele applicaties.

Bron: Bosch, FD en Allesoverwaterstof