Voormalig wethouder Joost runt nu zijn eigen installatiebedrijf

Decorative brandbar

Voormalig wethouder Joost runt nu zijn eigen installatiebedrijf

Warmptepomp013 helpt klanten besparen en draagt bij aan energietransitie


Enkele jaren terug was Joost Möller nog wethouder in Tilburg. Vandaag de dag runt hij Warmtepomp013, specialist in het ontwerp en de montage van warmtepompsystemen.
Hij vertelt hoe hij tot die bijzondere carrièreswitch kwam én neemt ons mee naar een van zijn klanten.


Het roer om

‘Ik ben jaren ondernemer geweest’, vertelt Joost. ‘Ik had diverse vestigingen in de uitzendbranche. Vervolgens werd ik wethouder economische zaken en evenementen in de gemeente Tilburg. Ja, ik was ook verantwoordelijk voor de kermissen en het carnaval’, benadrukt de goedlachse Brabander. ‘Een aantal jaren terug kreeg ik zeer ernstige hartproblemen waaraan ik ben geholpen. Toen ben ik goed gaan nadenken. Wat wil ik met de rest van mijn leven? Ik besloot het roer compleet om te gooien. Gezond leven. En vooral: doen wat ik het allerleukste vind. Ik kluste altijd al graag bij vrienden thuis en heb een passie voor techniek. En dus trok ik een plan.’


Het was Coen Oostelbos van het gelijknamige installatiebedrijf die op een dag door Joost werd gebeld. ‘Hij vroeg of hij bij mij kon stagelopen. Ik was verbaasd. Jij? We kenden elkaar van de hockeyclub. Maar toen ik zijn verhaal hoorde, heb ik ja gezegd. Daarna ging het snel. Joost kwam uit een totaal andere wereld. Maar hij bleek een natuurtalent. Het klikte meteen met onze monteurs en ging enorm enthousiast aan de slag. Hij haalde al zijn diploma’s en we zijn vervolgens om de tafel gegaan om richting te bepalen.’


Specialist in warmtepompen

Samen besloten ze Warmtepomp013 op te richten. Een merk naast Oostelbos Installatietechniek, dat alle vormen van installatiewerk verzorgt, maar bewust niet in de warmtepompen zit. ‘Wij zijn er allebei van overtuigd dat als je iets goed wilt doen, je daarin specialist moet zijn’, legt Joost uit. ‘Daarom trek ik de kar van Warmtepomp013. Warmtepomptechniek vraagt om echt specifieke kennis, dat doe je niet zomaar.


Energie én geld besparen

Ook het feit dat hij een rol speel in de energietransitie, vindt Joost belangrijk. ‘Ik doe maatschappelijk relevant werk, het is nodig dat we allemaal het klimaatvraagstuk serieus nemen. Bovendien help ik mijn klanten in deze tijden van hoge energieprijzen. Landelijke monitoring wijst uit dat je met een hybride warmtepomp gemiddeld 75 procent op je energieverbruik kunt besparen. En dat scheelt flink in de portemonnee van mensen. Verder is iedereen in Nederland vanaf 2026 bij ketelvervanging wettelijk verplicht de overstap te maken naar een hybride warmtepompsysteem. Warmtepomp013 bloeit en groeit. De vraag naar warmtepompen is zelfs zo groot dat ik inmiddels samenwerk met diverse vaste zzp’ers die mij ondersteunen bij de installatiewerkzaamheden.’





Woning uit 1927

We gaan met Joost op bezoek bij Hans Mohringer, een van de klanten van Warmtepomp013. ‘Ik kocht vijftien jaar geleden mijn uit 1927 stammende woning ‘van een oud vrouwtje’. Alles werd meteen gestript en gemoderniseerd, de indeling werd compleet veranderd. Het enige originele van de woning dat werd teruggeplaatst was de Nefit EcomLine hr-ketel. Onverwoestbaar, die heeft hier nog vijftien jaar probleemloos gedraaid.’ Mohringer besloot recent zijn woning te verduurzamen. Op het platte dak van de aanbouw werden PV-panelen geplaatst. En voor de verwarming kwam hij bij Warmtepomp013 terecht. ‘Ik wilde verduurzamen en tegelijkertijd flink onafhankelijk worden van fossiele brandstof. Maar ook het omlaag brengen van de hoge gasprijzen en waardebehoud van de woning waren voor mij belangrijk’, aldus Mohringer. ‘Joost pakte alles heel zorgvuldig aan. Op basis van onder meer ons bestaande energieverbruik en comfortbehoefte adviseerde hij een hybride warmtepompsysteem.’


Compact en geruisloos

De keuze viel op een Bosch 3400i luchtwarmtepomp (6 kW in combinatie met een Nefit TrendLine hr-ketel (CW5). ‘Een uiterst compacte opstelling, waar ik het allerliefste mee werk’, wijst Möller. ‘Naast de kwaliteit en betrouwbaarheid van de binnenopstelling is de buitenunit geruisloos. In dit geval hebben we de al aanwezige vloerverwarming gebruikt als afgiftesysteem.’

Snelle service, goed advies

De optelsom van de genoemde voordelen maakt dat Warmtepomp013 deze warmtepomp ‘aan de lopende band’ verkoopt. ‘Bovendien werkt het voor mij allemaal heel eenvoudig en prettig, ook installateursgemak telt mij in mijn keuze voor Nefit Bosch’, legt Möller uit. ‘Daarnaast zijn er nog twee zaken die mijn keuze bepalen. Ten eerste is in het oerwoud van warmtepompmerken Nefit Bosch een van de weinige A-merken in de markt. Dan weet je gewoon dat je het allerbeste product hebt. Ten tweede ben je ook verzekerd van het uitstekende serviceapparaat van Nefit Bosch. Bij de helpdesk word je altijd snel geholpen als je vragen hebt. En je krijgt er goed advies. Dat heeft voor mij als installateur het voordeel dat ik nooit hoef te wachten en dus direct weer door kan. Ook voor de klant betekent het dat hij of zij kan rekenen op snelle installatiewerkzaamheden zonder oponthoud. En dat zijn nieuwe warmtepompinstallatie snel en optimaal draait.’

Subsidie aanvragen

Om de service naar zijn klanten compleet te maken, wijst Möller zijn klanten ook op de aantrekkelijke subsidies die gelden bij de aanschaf van een warmtepomp. ‘Om die aan te vragen moet je als klant eerst de factuur betalen. Ik zet op mijn factuur meteen de meldcode én de link naar het online aanvraagformulier. Zodat de klant direct zijn subsidie kan aanvragen en deze in zo kort mogelijke tijd op zijn rekening gestort krijgt. Het is de combinatie van kwaliteit, betrokkenheid en dienstverlening waarmee je tevreden klanten krijgt. En daar is het allemaal om te doen: klanten die vertrouwen hebben in fabrikant en installateur en in het stap voor stap verduurzamen én energie besparen. Voor mij betekent dat plezier in mijn werk en een goed gevoel. Precies dat wat ik wilde toen ik mijn carrièreswitch maakte.’